Ha Long bay ( and beyond )

kanoën

Ha Long bay

Australie

Yo wereld,

Na een geweldige motortour met veel bergen en nog meer noedelsoep besloten we om als een afscheid aan Azië op een cruise door Ha Long bay te gaan. Mama had bedacht dat, net zoals met de olifanten, het een goed idee zou zijn om een nacht extra dan alle andere mensen te blijven. En dat was het. Na aankomst bij de haven zijn we in een boot vol Indiaërs gesprongen. Het ging nogal op zijn Indiaas. Zoals ik tegen mama zei: ‘Je kan de Indiaërs uit India halen maar je kan niet India uit de Indiaërs halen’. Nadat iedereen in zijn zwemvesten was gehesen, voeren we naar het schip waar we op zouden overnachten, ons ‘cruiseschip’. Bij aankomst kregen we onmiddellijk juice en washandjes. Op dat moment realiseerde ik me dat het een geweldige stay zou worden.

Na ons in onze hut te installeren ( ‘O mijn god! de toiletbril is verwarmd!’ ) zijn we gaan lunchen. Toen ik sushi op het lunchbuffet zag was dat het tweede teken dat dit een goede actie van mama was. Na de lunch zijn we gaan kanoën. Het was geweldig. Het ding wat Ha Long Bay zo beroemd maakt is dat er duizenden eilandjes overal zijn. Die eilandjes hebben we dus omheen gekanood. We moesten wel oppassen dat we niet perongeluk China invoeren. We hadden de gids beloofd dat we ons best zouden doen. Na die supermooie trip zijn we gaan kijken naar hoe parels uit oesters worden gehaald. Want parels ontstaan door zand wat in de schelp komt en dan irritatie opwekt bij de oester. Dus eigenlijk dragen we een weekdier zijn littekens om onze nekken. Smaakvol. Ook kwamen we te weten dat alleen de perfecte parels werden verkocht en dat de imperfecte in poeder werden gemalen en zo verkocht. Wat een psychologisch verantwoord ding om je kinderen te leren. Na die fascinerende demonstratie werden we nog even door een souvenirshop gejensd waar allemaal verschillende parels te koop waren ( ‘Kijk mama! Die is maar 20.000 euro! ). Daarna zijn we weer op ons bootje terug gevaren.

Na wat relaxtijd hebben we mee gedaan aan een cursus over hoe je spring rolls moet maken. Ze hadden allemaal verschillende soorten vulling zoals kip, rund, varken, garnaal, en ook nog kat, wat erg lekker was. Ja mijn reactie was hetzelfde toen ik dat hoorde. Gelukkig bleek het dat de kok een gevoel voor humor had. Want een week tevoren,toen we tijdens het motoren op zoek waren naar een diner, kwamen een restaurant binnen; ‘yes we have dog. Oh your closed? No we have dog. Oh. Okay thank you!’. Je kan het dus nooit zeker weten in Vietnam. Na de demonstratie ( en wedstrijd wie de beste kon maken. ( mijnes was te vol. )) zijn we bovenop de boot even gaan zitten in een reusachtige mandachtige stoel. Na te hebben gerelaxt zijn we gaan dineren. Het eten was geweldig. En de oesters bakken ze op dus in feite zijn het mosselen. Dus dat was een geweldige dag met het kanooen en levende oesters en gebakken oesters en verwarmd toilet.

De tweede dag hadden we een volle dag aan progamma. Toen we werden opgepikt in een open boot met een dak en wat banken dacht ik dat dat onze dagboot zou zijn. Toen werden we afgezet in een reusachtige dichte boot die zo ongeveer een cruiseschip apart was. Na wat scrabble te spelen zijn we afgezet voor de tweede kano trip. Ze zeiden dat het een lange trip zou worden. Nauwelijks 3 kilometer en 3 kwartier aan prachtig landschap later kwamen we aan op een klein strandje waar we zelf met een klein pikhouweeltje oesters van de rotsen af konden halen. Dat was ook onze lunch. Ik maak een grapje onze lunch was 5 gangen aan rijst een calamaris en spul. Ook zijn we even gaan zwemmen. En daarna voeren we alweer terug naar de grote boot. Na nog een keer de DIY spring rolls ( dit keer geen wedstrijd helaas ) en een heerlijk diner bij het raam met uitzicht was de dag alweer over.

Die ochtend hadden we ons nog voorgenomen om tai chi te doen. Maar dat was om half zeven sochtends en we hadden de avond ervoor zitten hengelen naar inktvissen tot negen uur. Dus dan maar uitslapen. Na het ontbijt zijn we grotten gaan verkennen. En ik ben blij dat we dat al in de cave lodge hadden gedaan. Eigenlijk hadden we alles al gezien en waren de grotten wat klein en touristisch. Niet dat het niet leuk was trouwens. Er kwamen wel heel veel toeristen binnen precies toen wij weg wouden. We hebben bijvoorbeeld geleerd waar de naam Ha Long vandaan komt ( van een draak die afdaalde om de vietnamezen te helpen met de strijd tegen de chinezen. Ha Long betekent dalende draak) en dat je het uitspreekt als Hà Long bay. Dus de de A stopt plotseling. Na de grot expeditie hebben we nog een brunch gegeten en toen gingen we alweer terug naar mainland en vanaf daar met de bus naar Hanoi.

Volgende ochtend met taxi naar het vliegveld en daarna naar Ho Chi Minh gevlogen. daar een tussenstop van een paar uur en vanaf daar naar Sydney. Op naar Australië!

LLAP 🖖

-kick de aussie mate

Comments

Popular posts from this blog

Australië deel 4: the return of the east coast

De helft van Australië ( abridged )