Hanoi




de foto waarmee ik mijn kubus heb gered


 Yo wereld,

Dit is een verhaal over Pokemon, een halve stad afzoeken naar een speedcube, motorrijden zonder rijbewijzen, eierkoffie en poppen die elkaar in elkaar slaan. We vlogen vanaf Saigon naar Hanoi ( Vietnam is groot+ visa is kort ). We hadden airport transfer en een comfortabel hotel, dus makkelijk reizen ( oftewel: spannend wordt deze alinea niet ). Na onze kamer te hebben gezien hebben we onszelf geinstalleerd en ben ik ukulele gaan spelen. Een comfy hotel en een comfy dag. En je wil niet weten wat ik die avond heb gegeten; een gefrituurde mac n cheese burger. 

Na die ochtend te hebben gestaard naar mooie Fjallraven tasjes ( “ Made in Vietnam”: rechtstreeks uit de fabriek. waarschijnlijk "van de vrachtwagen gevallen" ) zijn we eierkoffie gaan drinken. Het klinkt vreselijk, het is briljant. Mama is de koffie expert dus ik quote: ‘ ik heb een nieuwe verslaving ‘. Ook hadden ze eiercola, wat net zo lekker ( zo niet nog beter ) was. Heb je ooit merengues gemaakt? Het is ongeveer dat beslag, maar dan met eigeel. Het verhaal gaat dat het was uitgevonden door een slimme man in een hotel. Alle melk was op dus klopte hij wat eigeel samen met gecondenseerde melk/suiker en gebruikte hij dat. De gasten waren er helemaal gek van en dus zette hij zijn eigen zaakje op. Het is vijftig jaar later nog steeds een reusachtig succes met veel ripoffs.

Een nogal geweldige ochtend. Daarna liepen we tijdens het pokemonnen tegen een Harry Potter cafe met butterbeer aan. Daar moesten we wel naar binnen.  Na tickets te hebben gekocht voor de water puppets ( mocht je ooit zelf gaan, vooraan is beter ) zijn we op zoek gegaan naar een kubus. Ik had namelijk gezien dat er een speciale was die specifiek uit Hanoi komt, genaamd de Hanoiminx, de enige kubus die in Vietnam wordt gemaakt. Dus zijn we de hele stad door gewandeld op zoek naar die kubus. De eerste plek had ik al geappt, maar die hadden hem niet. Toen naar de volgende plek ( genaamd Rubik Ocean ), waarvan ik op de website had gezien dat ze hem hadden. De eerste ( er waren meerdere locaties in de stad ) Rubik Ocean was een apotheek. We vroegen ons af of we op het juiste adres zaten. Bleek dat ze achter die pillen een aantal kubussen hadden. Helaas niet de befaamde Hanoiminx. Op naar de 2de Rubik Ocean. Dit keer in de taxi. We kwamen aan en ze hadden twee toonbanken. Twee toonbanken vol met elke kubus op aarde. En ook de Hanoiminx. Na 900.000 dong te hebben afgerekend ( je bent snel miljonair in Vietnam ) zat ik blij en tevreden in de auto. 

Daarna in een geweldig boeken cafe ( mama blij en tevreden ) in een soort kubuscoma gegaan terwijl ik hem probeerde op te lossen. Ik kwam behoorlijk ver. Die avond hebben we de water puppets gezien, een eeuwenoude traditie die oorspronkelijk in de rijstvelden werden gedaan. Het zijn poppen die over het water “zweven” en allemaal verschillende dingen doen. Er waren vuurdraken die vuur spuwden boven op het water ( die waren mijn favoriet ), waterdraken die water spuwde boven op het water, een baby die de fluit speelt terwijl hij boven op een os zit ( dat is iets traditioneels ), en een vrouw die een man in elkaar slaat omdat de man de vrouw per ongeluk sloeg met een visnet tijdens het vissen. Het was superleuk om te doen en ik raad het enorm aan.


Na te zijn bezweken onder de druk van mooie tasjes zijn we de dag begonnen met … guess what? eierkoffie ( ook wel “cafe trung” ). Ik helemaal in mijn sas met mijn nieuwe tas ( hé, dat rijmt! ) terwijl ik een egg cola dronk. Daarna zijn we op zondagochtend rond het meer gelopen. Een vrij groot event, want iedereen doet dat op zondag omdat iedereen vrij heeft. Erg leuk om het dagelijkse leven van Hanoi te zien. Daarna zijn we het motor verhuur voor de dag erna gaan regelen. Het verliep prima. Toen we klaar waren was het nog: ‘ don't you need my drivers licence ( beide rijbewijzen lagen klaar )?  No madam is okay ‘.  Vietnam is nogal anders. Doet me denken aan India. het was over het algemeen een hele goede dag waarin we terug zijn gegaan naar het harry potter cafe. Ik had wat geluksdrank op en kreeg meteen een nieuwe beste tijd op mijn kubus. De rest van de dag bestond uit relaxen, pokemonnen en een plek met goeie pasta pesto.

Dag 4 vertrokken we met de motor. Tenminste, dat was het idee.  Ik ontdekte bij het pakken dat ik mijn kubus kwijt was. Mama leek net de pop van de water puppets. ik wist dat er 2 plekken waren waar hij kon liggen. Of het HP cafe of de plek waar we hadden gedineerd. Of ik was hem kwijtgeraakt omdat mijn tas openstond. We konden voor het uitchecken nog net lopen naar het HP cafe. maar daar lag hij niet. En het dinercafe lag aan de andere kant van de stad. Dat zag er niet goed uit voor mij ( en de kubus). We waren bij de motorzaak toen mama suggereerde om op de foto van gisteravond te kijken of hij daar op stond. En daar lag hij. Dus snel gebeld of ze hem hadden en inderdaad, dat klopte. Toen met onze newly acquired motor naar de diner geraced. op de weg ernaartoe maakte de motor een KKKGGGGRR geluid toen we harder dan 60 bergop gingen. Dus na wederom een lekkere lunch bij de plek van de kubus hebben we de motor omgewisseld. Toen met onze nieuwe motor op pad. Op naar de rest van Noord-Vietnam!

LLAP 🖖

kick nguoi cuoi cung bat dau hoc tieng Viet nhung lai roi di su mot tuan 

*deze blog is medemogelijk gemaakt door watermeloensmoothies*

Comments

Popular posts from this blog

Australië deel 4: the return of the east coast

Ha Long bay ( and beyond )

De helft van Australië ( abridged )